Śmiały teledysk, stylizacja glamour z gotycką nutą, mroczny klimat i kuszące refreny sprawiają, że kanadyjski projekt Austra zdobywa coraz większa sławę, a liderkę grupy Katie Stelmanis uznaje się za następczynię Florence And The Machine, Bat For Lashes, Fever Ray. W plebiscycie portalu Spinner.com “25 Women Who Rock Right Now”, Katie Stelmanis uplasowała się na 14-tym miejscu, wyżej niż Alison z Crystal Castles, Janelle Monae czy Florence Welch z Florence and the Machine.

Austra (Katie Stelmanis)

Jak rozpoczęła się Twoja przygoda z muzyką?

Miałam może 10 lub 11 lat, gdy zaczęłam grać na pianinie i śpiewać w chórze. Przez następne 10 lat to było w gruncie rzeczy wszystko, co robiłam.

Pamiętasz jak ewoluował twój gust muzyczny? Czego lubiłaś słuchać jako dziecko i nastolatka?

Zainteresowałam się muzyką inną niż klasyczna gdy miałam około 18 lat, wtedy odkryłam wielu artystów, którzy tworzyli muzykę inną niż klasyczna, bardzo ciekawą i inteligentną. Wpłynęli na mnie i myślę, że dzięki nim zaczęłam krzyżować gatunki.

Uczyłaś się śpiewu operowego w chórze. Wpływy tej edukacji można usłyszeć w sposobie, w jaki śpiewasz. Jak ta nauka i kontakt z muzyką klasyczną wpłynęły na muzykę, którą można usłyszeć na Twojej płycie?

Myślę, że to był duży wpływ i przejęłam wiele elementów z tej estetyki. Pewnie to że przez tyle czasu zajmowałam się operą spowodowało, że lubię bardzo melancholijną, dramatyczną muzykę. Poza tym wiedza o technice śpiewu na pewno wiele mi dała, śpiewanie w ogóle mnie nie męczy. I na pewno wszyscy kompozytorzy, których słuchałam wpłynęli na to, co dzisiaj robię.

Masz ulubionych kompozytorów?

Uwielbiam Debussy’ego, spędziłam wiele czasu grając jego utwory. Bardzo lubię Mozarta, zawsze bardzo podobały mi się też opery Pucciniego.

Twoje utwory są mocno elektroniczne. Czy masz jakichś ulubionych stricte elektronicznych/tanecznych twórców muzyki?

Nie słucham zwykle typowej muzyki elektroniczej, ale uwielbiam The Knife – oni wprowadzili elektronikę do muzyki indie, spowodowali, że ludzie, którzy słuchali tych zespołów, nagle posłuchali czegoś innego. Podoba mi się sposób w jaki myślą o muzyce, jak łączą gatunki. To mnie bardzo inspiruje .

Austra | Perfect Darkness

Jak wyglądały prace nad albumem? Austra to nie tylko ty, to także zespół. Najważniejsze pytanie: kto pisze piosenki? I czym zajmuje się reszta?

Zdecydowaną większość piosenek piszę ja. Maya świetnie gra na perkusji, programuje beaty i robi wiele rzeczy, których ja nie umiem. Nie byłoby też Austry bez basu Doriana.

Mieliście od początku w głowie wizję tego, jak będzie wyglądał, czy wykrystalizowało się to w trakcie pracy?

Nie, nie było żadnego konceptu, do którego staraliśmy się dopasować. Skupiliśmy się na nagrywaniu piosenek, klimat płyty wykształcił się w trakcie nagrań. Powstawała ona zresztą bardzo długo, to taka kolekcja naszych piosenek zebranych z czterech lat, których w gruncie rzeczy nic nie łączy.

A jak traktujesz swoje teksty?

Teksty nie są dla mnie najważniejsze. Chcę jakoś trafić nimi do odbiorcy, ale nie uważam siebie za wybitną autorkę tekstów. Zależy mi na tym, żeby słuchacz jakoś odnalazł w nich siebie, żeby mógł je powtórzyć, zapamiętać. Przekaz nie jest dla mnie najważniejszy, bo wiem, że moi słuchacze często mają zupełnie inne interpretacje moich tekstów. Na tym mi najbardziej zależy i w tym widzę rolę moich tekstów.

Twoje teledyski są mocno oryginalne. Trafiłem m.in. na Twój wczesny klip, w którym grupa czarownic zaklina rzeczywistość, kiedy ty śpiewasz Believe Me. Jeden z użytkowników YouTube napisał o nim „it’s a bit like Kate Bush meets Harry Potter. ;)”. Czy teledyski są dla Ciebie istotnym elementem twórczości?

Na pewno lubię nad nimi pracować. Podoba mi się to, że ktoś interpretuje mój utwór po swojemu, pokazuje mi swój pomysł. Wtedy na pewno wtrącam się, mówię też, jak ja to widzę, łączymy swoje pomysły i zaczynamy pracować nad nimi wspólnie.

Zagrasz dwa koncerty w Polsce. Lubisz koncertować czy uważasz się raczej za artystę studyjnego? Jak wyglądają wasze koncerty?

Lubię i to i to. Sprawia mi ogromną przyjemność pracowanie nad piosenkami w studiu, ale występowanie to coś zupełnie innego. Gramy muzykę elektroniczną i ona się świetnie sprawdza na koncertach, jest w stanie bardzo mocno zaangażować publiczność, brzmi też zupełnie inaczej na żywo. Bardzo lubię koncertować, nie zwracamy jednak wielkiej uwagi na stroje, ekrany, wizualizacje, raczej zależy nam na kontakcie z publiką.

Więcej informacji o koncercie znajdzie na stronie http://www.5amartists.com

Posłuchaj fragmentów albumu „Feel It Break„:

Austra „Beat And The Pulse”

Austra „Darken Her Horse”

R E K L A M A

Reklamy

Witajcie na stronach blogu Isound Labels.

Magazyn


Stop.Look.Listen



Serdecznie zapraszamy do naszego nowego działu - Magazyn Znajdziecie w nim w wywiady, artykuły, sylwetki artystów czy nasze płytowe rekomendacje i przypomnienia.

Zapowiedzi wydawnicze

Luomo Plus

Toro Y Moi Underneath The Pine


Best New Music | 2011
Kultowi i wizjonerscy artyści na jednej kompilacji! Przyszłość sceny muzycznej już dziś! Na płycie m.in. Fleet Foxes, Kanye West, Washed Out, Robyn, Austra, Ariel Pink, Emika, Junior Boys, Four Tet, Deerhunter, Toro Y Moi, Gang Gang Dance, Iron & Wine i inni.

Toro Y Moi Causers Of This

Reklamy

%d blogerów lubi to: